احتكار مسكن در شمال تهران بيداد مي‌كند
ایران املاک | املاک ایران | املاک تهران | املاک کرج | املاک اصفهان | املاک منطقه 22
احتكار مسكن در شمال تهران بيداد مي‌كند
21 شهريور 1394 ساعت 13:14 | بازدید : 79 | نویسنده : ایران املاک | ( نظرات )

محرك تورم در بازار اجاره از زبان رييس اتحاديه مشاوران املاك

انبوه واحدهاي خالي در برج‌هاي شمال شهر مشهود است
نگراني خسروي از تاكيد مسوولان بر افزايش اجاره‌بها
گروه مسكن- ليلا درخشان: رييس اتحاديه مشاوران املاك، رشد اجاره‌بها طي چند هفته اخير در تهران را ناشي از تلاش عده‌اي براي كاهش مصنوعي عرضه واحدهاي استيجاري به بازار عنوان كرد.


مصطفي قلي خسروي در اين باره به دنياي‌اقتصاد گفت: اطلاعات بنگاه‌هاي مسكن مناطق شمالي پايتخت حاكي از احتكار انبوه واحدهاي خالي از سكنه در برج‌هاي مسكوني است كه مالكان فقط براي اثرگذاري روي قيمت‌ها از عرضه اين واحدها به بازار اجاره يا خريد خودداري مي‌كنند.
خسروي با تاكيد بر اجراي سريع طرح دولت براي ساماندهي بازار اجاره، افزود: اخذ ماليات از خانه‌هاي خالي با هر نرخي مي‌تواند بلافاصله حجم واحدهاي در نوبت اجاره را افزايش دهد.
رييس اتحاديه مشاوران املاك همچنين با موضع‌گيري در مقابل آنچه دو روز پيش استاندار تهران درباره اجاره‌بها عنوان كرد، گفت: از اينكه مسوولان بر افزايش نرخ اجاره‌ها در بازار مسكن تاكيد مي‌كنند نگران هستم.
مرتضي تمدن استاندار تهران اعلام كرده است: «آمار رهن و اجاره‌اي كه در دست استانداري تهران است، با آنچه اتحاديه مسكن اعلام مي‌كند، متفاوت است. اين در حالي است كه بايد اين موضوع را مد نظر قرارداد كه با نزديك شدن به فصل جابه‌جايي‌ها، روند اجاره و رهن شتاب مي‌گيرد، اما آمارهاي رسمي حاكي از افزايش 4 درصدي نرخ اجاره‌بها است.»
قلي خسروي در اين باره به دنياي‌اقتصاد گفت: تفاوتي كه بين آمارهاي ما و ساير نهادها درباره قيمت مسكن و اجاره‌بها وجود دارد به معني رد يا انكار يكي از اين آمارها نيست. اتحاديه مشاوران املاك با استناد به نتايج رهگيري معاملات مسكن در سامانه متمركز و همچنين اطلاعاتي كه مشاوران املاك به صورت هفتگي درباره ارزش قراردادها به اتحاديه اعلام مي‌كنند، درباره روند كاهش اجاره‌بها گزارش مي‌دهد.
وي افزود: البته طبیعی است که آمار ما با آمار مجموعه استانداری در تضاد باشد؛ چرا که مشاوران املاک در بطن کار هستند و از یک طرف به اقتضای شغلشان از نزدیک با نوسانات قیمت‌ها در بازار اجاره و خرید و فروش مسکن آشنا هستند و از سوی دیگر با توجه به مکانیزه شدن فرآیند ثبت معاملات مسکن بدیهی است که بیش از پیش بر اعتبار آمارهای اتحادیه افزوده می‌شود، این در شرایطی است که مشخص نیست مبنای آمارهای استانداری چه ارگانی است.
تحريك رواني بازار جايز نيست
ريیس اتحادیه مشاوران املاک استان تهران با بیان اینکه در شرایط فعلی ایجاد جو روانی در خصوص افزایش قیمت‌ها تبعات منفی به دنبال خواهد داشت گفت: در شرایط عادی در مورد کالاهایی که گران شوند دولت با ورود آني خود اقدام به برقراري تعادل بين عرضه و تقاضای آن كالا در بازار می‌کند، اما با توجه به اینکه در مورد مسکن این امکان وجود ندارد و کالایی غیرمنقول است، لذا در صورت ایجاد جو روانی تحریک قیمت‌ها در بازار مسکن نمی‌توان تعادل ایجاد کرد. وی گفت: به نظر می‌رسد افرادي که دم از افزایش اجاره بها می‌زنند از تبعات روانی اظهارات خود آگاهی ندارند این در شرایطی است که هر نوع اظهار نظر راجع به بازار اجاره در نهایت با پیامدهای واقعی و روانی همراه خواهد بود.
منتظر طرح دولت هستيم
ريیس اتحادیه مشاوران املاک استان تهران با اشاره به اظهارات اخیر وزیر مسکن مبنی بر اینکه تحرک جزئی در بازار اجاره ناشی از فصل جابه‌جایی است و بازار مجددا سامان خواهد یافت، اذعان داشت: اظهارات نیکزاد کاملا منطقی و کارشناسی است؛ چراکه معمولا در آغاز فصل نقل و انتقال تحرک قیمت‌ها اتفاق مي‌افتد. وي تصريح كرد: در حال حاضر هیچ دلیل منطقی دیگری وجود ندارد که نرخ‌های اجاره را دستخوش تغییرات هر چند جزئی کند.
خسروي تاکید کرد: با توجه به اینکه وزارت مسکن طرح‌های جدیدی برای کنترل بازار مسکن در دست دارد قطعا شاهد سروسامان یافتن روند قیمت‌ها در بازار اجاره خواهیم بود؛ چرا که در هر صورت این طرح‌ها براساس آسیب شناسی کامل بازار اجاره تدوين شده و با توجه به اینکه راهکارهای دولت برای کنترل سوداگری در بازار اجاره با اتکا به تحقیقات کامل از روند بازار مسکن در تمام سطوح در نظر گرفته شده است، قطعا با اجرای آن نرخ های اجاره در این بازار سامان خواهد یافت.
اخذ مالیات از خانه‌های خالی راهگشا است
وی سپس با اشاره به یکی از راهکارهای دولت برای کنترل بازار اجاره مبنی بر اخذ مالیات از خانه‌های خالی گفت: به نظر می‌رسد که این راهکار از جمله موثرترین و کارآمدترین راهبردها و استراتژی‌های ممکن برای کنترل بازار اجاره باشد؛ چرا که در حال حاضر آنچه شرایط را برای سوء استفاده سوداگران آماده می‌سازد، عرضه کم واحدهای استیجاری در مقایسه با فشار تقاضا است. این در حالی است که بسیاری از سوداگران به امید افزایش قیمت‌ها از عرضه واحدهای ساخته شده خود طفره می‌روند، بدون اینکه دغدغه‌ای داشته باشند.
جزئيات احتکار مسکن در شمال تهران
ريیس اتحادیه مشاوران املاک استان تهران با اشاره به اینکه راهبرد اخذ مالیات از خانه‌های خالی تولیدکنندگان را به عرضه واحدهای تحت مالكيت خود وادار خواهد کرد، اظهار داشت: این رویه در نهایت سبب ایجاد موازانه بین عرضه و تقاضا خواهد شد و مانع از تحریک قیمت‌ها در بازار اجاره می‌شود.
وی افزود: در حال حاضر ازجمله مصادیق احتکار مسکن در شمال تهران، برج‌های مسكوني در الهیه، ولنجک و... است که واحدهاي خالی از سکنه در اين برج‌ها كاملا مشهود است و اگر دولت از صاحبان آنها مالیات اخذ کند، بی‌شک شاهد عرضه آنها به بازار و متعاقب آن رونق حوزه استیجار خواهیم بود.
دولت عجله کند
وی با بیان اینکه دولت باید در اجرای راهبردهای بازدارنده خود در جهت کنترل بازار اجاره تعجیل کند، خاطر نشان ساخت: کوتاهی دولت در اجرای راهکارهای مطلوب خود و موکول کردن آن به آینده از میزان اثرپذیری طرح به نحو فزاینده‌ای می‌کاهد؛ اما اگر سوداگران به اراده دولت در اجرای طرح‌های مذکور پی ببرند، قطعا مجبور به تغییر رفتار خود خواهند شد.
القاي انفجار قيمت توسط سوداگران
ريیس اتحادیه مشاوران املاک استان تهران با بیان اینکه سوداگران همیشه سعی دارند که بازار مسکن را نابسامان و در آستانه انفجار قیمت‌ها توصیف کنند، تصریح کرد: با توجه به نزدیک شدن به اجرای قانون هدفمند شدن یارانه‌ها از یکسو و حاشیه‌سازی عده‌ای از سودجویان مبنی بر انفجار قیمت‌ها در بازار مسکن بعد از اجرای این قانون و برهم خوردن آرامش قیمت‌ها، دولت باید با اجرای راهکارهای خود در کنترل بازار اجاره نشان دهد که در کنترل قیمت‌ها کماکان مصمم است و از این نظر به مردم اطمینان خاطر دهد که برخلاف جوسازی‌های متعدد این بازار همچنان قابل کنترل و متعادل خواهد بود.
به گفته وی، عرضه واحدهای مسکونی مهر نیز از جمله مولفه‌های مهمی است که در کنترل قیمت‌ها در بازار اجاره موثر خواهد بود.



|
امتیاز مطلب : 0
|
تعداد امتیازدهندگان : 0
|
مجموع امتیاز : 0


مطالب مرتبط با این پست
می توانید دیدگاه خود را بنویسید


نام
آدرس ایمیل
وب سایت/بلاگ
:) :( ;) :D
;)) :X :? :P
:* =(( :O };-
:B /:) =DD :S
-) :-(( :-| :-))
نظر خصوصی

 کد را وارد نمایید:

آپلود عکس دلخواه:








منوی کاربری


عضو شوید


نام کاربری
رمز عبور

:: فراموشی رمز عبور؟

عضویت سریع

نام کاربری
رمز عبور
تکرار رمز
ایمیل
کد تصویری
موضوعات
نویسندگان
خبرنامه
براي اطلاع از آپيدت شدن وبلاگ در خبرنامه وبلاگ عضو شويد تا جديدترين مطالب به ايميل شما ارسال شود



دیگر موارد
تبادل لینک هوشمند

تبادل لینک هوشمند

برای تبادل لینک ابتدا ما را با عنوان ایران املاک | املاک ایران و آدرس melkyabi.com لینک نمایید سپس مشخصات لینک خود را در زیر نوشته . در صورت وجود لینک ما در سایت شما لینکتان به طور خودکار در سایت ما قرار میگیرد.






آمار وب سایت

آمار مطالب

:: کل مطالب : 1944
:: کل نظرات : 1

آمار کاربران

:: افراد آنلاین : 1
:: تعداد اعضا : 3

کاربران آنلاین


آمار بازدید

:: بازدید امروز : 201
:: باردید دیروز : 1
:: بازدید هفته : 201
:: بازدید ماه : 397
:: بازدید سال : 1688
:: بازدید کلی : 64638
Code Center