اختراع و ثبت آن در ایالات متحده
ایران املاک | املاک ایران | املاک تهران | املاک کرج | املاک اصفهان | املاک منطقه 22
اختراع و ثبت آن در ایالات متحده
8 شهريور 1394 ساعت 15:11 | بازدید : 109 | نویسنده : ایران املاک | ( نظرات )

 با به کار بستن فناوری های جدیدی که در انگلستان توسعه می یافت ، فرصت های اقتصادی بزرگی پیش روی مردم آمریکا قرار گرفت . آنها همچنین انگیزه یافتند به توسعه خلاقیت های خود بپردازند .

در تلاش برای فهم ماهیت این خلاقیت باید توجه کنیم که در این دوره چه کسانی امتیازنامه «ثبت اختراع» ـ Patent  ـ دریافت می کردند .

 

نظام ثبت اختراعات که از مالکیت معنوی حمایت می کرد از «آیین نامه انحصارات» ـ Statute of Monopolies  ـ ناشی شده بود . یکی از اهداف تصویب این آیین نامه توسط پارلمان انگلستان در سال 1623 جلوگیری از اعطای دلبخواه «امتیازنامه ثبت اختراع» ـ Letters patent ـ از سوی شاه بود . زیرا این امتیازنامه ها در عمل به صاحبانشان حق می دادند که در برخی حوزه ها و کسب و کارها به صورت انحصاری فعالیت کنند .

نکته تکان دهنده ای که از بررسی شواهد ثبت اختراع در ایالات متحده بر می آید این است که دریافت کنندگان «امتیازنامه اختراع» تنها از میان ثروتمندان و فرادستان نبودند ، بلکه با هر پیش زمینه اجتماعی و از هر کوره راه زندگی سر می رسیدند . افراد بسیاری از امتیاز نامه ثبت اختراع خود به ثروت های بزرگ دست یافتند . توماس ادیسون را در نظر بگیرید : مخترع ضبط صوت و چراغ روشنایی برقی و موسس «جنرال الکتریک» که هنوز یکی از بزرگترین شرکت های جهان است . او فرزند هفتم و آخر خانواده بود . پدرش «ساموئل ادیسون» شغل های متعددی را آزمود از خرد کردن قطعات چوبی برای بام پوش ها تا خیاطی و اداره میخانه . توماس تحصیلات رسمی اندکی داشت ، ولی مادرش در خانه به او تعلیماتی داده بود .

 در فاصله سال های 45 ـ 1820 تنها نوزده درصد از کسانی که در ایالات متحده اختراع جدید ثبت کرده بودند از خاندان های اصلی زمین دار و یا صاحب حرفه بودند . در طول همین دوره چهل درصد کسانی که امتیازنامه حق اختراع دریافت کردند ، درست به مانند ادیسون ، تنها آموزش های دوره ابتدایی را گذرانده بودند و یا حتی تحصیلاتی کمتر از آن داشتند . علاوه بر این آنها معمولا با تاسیس یک بنگاه جدید خود از امتیاز نامه ثبت اختراعشان استفاده می کردند . صرفا به آن دلیل که در قرن نوزدهم ایالات متحده نسبت به دیگر کشورها تقریبا مردم سالارتر بود ، در موضوع خلاقیت نیز نسبت به سایرین وضعیت دموکراتیک تری داشت . در مسیری که این کشور به سوی تبدیل شدن به مبتکرترین اقتصاد جهان طی کرد ، این نکته ای تعیین کننده به حساب می آمد .

اگر فقیر بودی اما فکر بکر داشتی ، یکی از چاره ها آن بود که بر روی یک امتیاز نامه ثبت اختراع کار کنی . این اقدام روی هم رفته پر هزینه نبود . البته پول ساختن از این امتیازنامه خود پروژه ای مستقل تلقی می شد . یک راه آن بود که این امتیاز نامه را به شخص دیگری بفروشی . این کاری بود که ادیسون در ابتدا برای تهیه سرمایه انجام داد . وی امتیازنامه «تلگراف چهارطرفه» را به قیمت ده هزار دلار به « اتحادیه غربی» فروخت . اما فروش امتیاز نامه تنها برای کسانی چون ادیسون مقرون به صرفه بود ، زیرا او بسیار زودتر از آنکه بتواند اختراعاتش را به مرحله اجرا برساند به ایده های تازه تری دست می یافت . (او با ثبت 1092 اختراع در آمریکا و 1500 اختراع در سراسر جهان دارای رکوردی بین المللی است ) . راه درست تولید ثروت از طریق امتیاز نامه آن بود که با استفاده از آن کسب وکار خودت را آغاز کنی . برای ایجاد چنین کسب و کارهایی نیاز به منابع مالی و بانکهایی است که این سرمایه را وام بدهند .

در ایالات متحده ، مخترعان خوش اقبال بودند . در طول قرن نوزدهم واسطه گری مالی و بانکداری به سرعت در این کشور گسترش یافته بود و این امر ، نقشی اساسی در تسهیل تجربه رشد پر شتاب و صنعتی شدن اقتصاد آمریکا ایفا کرد . در حالیکه در سال 1818 تعداد 338 بانک در ایالات متحده فعالیت می کردند که ارزش کلی دارایی هایشان به یکصد و شصت میلیون دلار می رسید ، تا سال 1924 این تعداد به 27.864 بانک با مجموع دارایی به مبلغ 3/27 میلیارد دلار رسید . در این کشور دسترسی مخترعان بالقوه به سرمایه ی مورد نیاز برای ایجاد کسب و کار بسیار آسان بود . به علاوه رقابت شدید میان بانکها و موسسات مالی به معنای آن بود که این سرمایه با نرخ های کاملا نازل در اختیار آنان قرار می گرفت .

 

به نقل از کتاب چرا ملت ها شکست می خورند ؟ نوشته دارون عجم اوغلو ، جیمز ای . رابینسون



|
امتیاز مطلب : 0
|
تعداد امتیازدهندگان : 0
|
مجموع امتیاز : 0


مطالب مرتبط با این پست
می توانید دیدگاه خود را بنویسید


نام
آدرس ایمیل
وب سایت/بلاگ
:) :( ;) :D
;)) :X :? :P
:* =(( :O };-
:B /:) =DD :S
-) :-(( :-| :-))
نظر خصوصی

 کد را وارد نمایید:

آپلود عکس دلخواه:








منوی کاربری


عضو شوید


نام کاربری
رمز عبور

:: فراموشی رمز عبور؟

عضویت سریع

نام کاربری
رمز عبور
تکرار رمز
ایمیل
کد تصویری
موضوعات
نویسندگان
خبرنامه
براي اطلاع از آپيدت شدن وبلاگ در خبرنامه وبلاگ عضو شويد تا جديدترين مطالب به ايميل شما ارسال شود



دیگر موارد
تبادل لینک هوشمند

تبادل لینک هوشمند

برای تبادل لینک ابتدا ما را با عنوان ایران املاک | املاک ایران و آدرس melkyabi.com لینک نمایید سپس مشخصات لینک خود را در زیر نوشته . در صورت وجود لینک ما در سایت شما لینکتان به طور خودکار در سایت ما قرار میگیرد.






آمار وب سایت

آمار مطالب

:: کل مطالب : 1944
:: کل نظرات : 1

آمار کاربران

:: افراد آنلاین : 1
:: تعداد اعضا : 3

کاربران آنلاین


آمار بازدید

:: بازدید امروز : 20
:: باردید دیروز : 1
:: بازدید هفته : 20
:: بازدید ماه : 216
:: بازدید سال : 1507
:: بازدید کلی : 64457
Code Center